Overweeg een commerciële verzekeringsmakelaar de volgende keer dat u een verzekering online koopt, tot een recente heropleving van interesse vanwege nieuwe online commerciële producten, ze hebben geen goede internetervaring gehad.
Makelaars bieden service, kennis, kwaliteitsproducten, hulp bij claims en advies, en vergelijken verzekeringscitaten, kwaliteiten die zeldzaam zijn of ontbreken in de alternatieve zelfbedieningswereld van de online prijsvergelijkingswebsites.
Toen directe dekking voor persoonlijke lijnen een acceptabele methode werd om verzekeringen via internet te verkopen en af te leveren, schreeuwden de waarzeggers van zakelijke onheil het beroep op de doodsklok voor de verzekeringsmakelaar als beroep. Nog meer voor de tussenpersonen in de zakelijke verzekeringsspecialisten.
Commerciële verzekeringen waren notoir moeilijk om auto-citerende acceptatiesystemen aan te bieden en de mandarijnen geloofden dat commerciële polissen niet online aan een onwetend publiek konden worden verkocht.
Er werd gedacht dat alle verzekeringsactiviteiten direct telefonisch of online zouden worden afgehandeld en de handel in makelaars zou afnemen.
Wat deze mensen destijds echter niet beseften, was dat het businessmodel van de makelaar, gebaseerd op het vergelijken van covers en het afstemmen van beleid op individuele behoeften, een beproefde en vertrouwde methode was die online opnieuw zou verschijnen als de favoriete methode van de mensen verzekering kopen, zij het in een nieuwe, grotere vorm van de prijsvergelijkingssite.
Van websites voor de vergelijking van commerciële verzekeringsprijzen werd vervolgens voorspeld dat ze de makelaar zouden vervangen, omdat ze in feite dezelfde vergelijkende offerteservice bieden als de makelaars, maar op een veel grotere schaal.
Commerciële verzekeringsmakelaars realiseerden zich dat ze misten tenzij ze de concurrentie op de vergelijkingssite omarmden. Veel van de grotere en meer internetkennismakelaars besloten de vergelijkingssites aan te nemen en hun eigen vergelijkingswebsites aan te bieden, vaak met groot succes.
Ze namen hun backoffice-vergelijkingssystemen en stelden ze in staat om een gebruiksvriendelijke interface te bieden. De grotere commerciële verzekeringssites concurreren nu met de grote vier prijsaggregators en vele bieden een breder scala aan dekkingen.
Met de mogelijkheid om specialistische producten aan te bieden, heeft een makelaar een voordeel ten opzichte van een prijsvergelijkingssite, maar veel specialistische regelingen van commerciële verzekeringsmakelaars zijn nu te vinden op prijsvergelijkingssites. Je zult vaak diep moeten kijken en echt de markt van aangeboden offertes moeten onderzoeken om ze te vinden.
Hoewel veel kleinere makelaars zich hebben aangemeld bij de grote websites voor prijsvergelijking, wordt dit aanbod zelden getoond wanneer u naar hun producten zoekt. Dit komt omdat veel makelaars strakke acceptatiecriteria hebben vastgesteld voor het type bedrijf dat ze van de vergelijkingssite willen.
Vaak betekenen deze beperkingen dat de prijsaggregator hun beleid niet kan citeren vanwege de beperkende voorwaarden die zijn opgelegd.
Alle online commerciële vergelijkingswebsites lijden onder rigide acceptatieregels die zijn gedefinieerd door het verzekeringsbedrijf.
Het feit dat als een kantoor bijvoorbeeld niet aan strenge beveiligingsvereisten voldoet, het kantoorpakketvergelijkingssysteem algoritmisch wordt geïnstrueerd om het bedrijf af te wijzen.