Online prijsvergelijkingsengine, of beter bekend als winkelvergelijkingssites, is een van de grootste innovatie op internet sinds de introductie van het online winkelsysteem. Op deze site hebben consumenten gemakkelijk toegang tot verschillende prijslijsten voor verschillende producten (zoals voip) die in verschillende online retailers worden aangeboden. Maar in plaats van deze vergelijkingssites die de producten verkopen, zijn ze voornamelijk afkomstig van retailers met wie de consumenten contact moeten opnemen voor het geval ze een bepaald product wilden kopen van degenen die op de site worden vermeld.

De verschillende prijsvergelijkingsmotor op de markt heeft veel succes gehad, vooral in het Verenigd Koninkrijk, waar het een jaarlijks groeipercentage van 30-50% heeft gezien. Sinds de groei van de internetindustrie eind jaren 90 is dit een winstgevende industrie geworden. Aanvankelijke prijsvergelijkingsdiensten vereist downloads en installatie. Tegenwoordig zijn deze winkelsites echter gemigreerd naar één server, zodat iedereen er gemakkelijk toegang toe heeft.

Een van de belangrijkste redenen voor de groei en populariteit van online prijzen kan worden verbannen naar de toename van winkelportals op internet. Inderdaad, de meeste mensen zijn tegenwoordig te druk om uit te gaan en dingen te kopen die ze nodig hebben of willen. Online winkelen is daarom het beste alternatief geweest en sites zoals deze optimaliseren het gemak dat men kan genieten. Naast het controleren van prijslijsten, kunt u ook kijken naar de specifieke functies en functionaliteit van producten die op de site worden aangeboden.

Maar in plaats van datafeeds rechtstreeks van de sites van de detailhandel te verzamelen, zoeken en vergelijken deze prijzenengineservices die gegevens rechtstreeks van de sites van de afzonderlijke detailhandelaren. Alle vermelde producten en prijzen worden dus in realtime bijgewerkt.

In een poging hun centrale database te verbeteren, hebben de meeste bedrijven achter deze prijsvergelijkingsmachine gekeken naar het verbeteren van technologie, zodat ze meer retailproducten in hun website kunnen opnemen. Er is ook een zoekfunctie waarmee consumenten naar specifieke producten kunnen zoeken en prijzen kunnen vergelijken. Degenen die hun product op de site adverteren, betalen niet voor de aanbieding, maar alleen wanneer een consument op de vermelde prijs klikt. Soms verstrekken detailhandelaren ook die gegevens die op de website worden getoond om alle bestaande informatie in de database van de website bij te werken.

Met de voortdurende groei van de prijsvergelijkingsmotor, net als zoekmachineoptimalisatie voor website-eigenaren, staat een nieuwe subset in deze service bekend als mobiel vergelijken winkelen. Er zijn verschillende mobiele applicaties die werden nagestreefd voor dit type prijsvergelijkingsengine, zoals SMS-gebaseerde vergelijking, mobiele webapplicaties en native client-applicaties, die echter moeten worden geïnstalleerd. Daarom blijft de prijsvergelijkingsmotor op internet nog steeds de beste keuze onder online shoppers.